I en stadig mer digital verden gjør vi også mange av våre gjøremål, nettopp digitalt. Vi handler mer på nett enn noensinne, og for mange er den ordinære butikken død. Ukeshandelen av matvarer er det fler av oss som gjør på nett. Klær kjøpes ved noen tastetrykk. Den nyeste iPhonen bestiller vi direkte fra mobiloperatøren, og trenger vi noe som helst så er Google vår nærmeste ekspeditør og butikk.

Hva er da poenget med å bruke utendørsmediet?

Det finnes en rekke medier annonsører og mediebyråer benytter seg av for reklame. De største er TV og internett. Etter disse følger DM, avis, utendørs, radio og kino for å nevne de fleste.

Fler medier, desto mer støy å trenge gjennom.

Men når vi vet at stadig fler bruker internett som sin nærmeste butikk. Hvorfor ikke da droppe utendørsreklame og kun benytte seg av annonsering på sosiale medier og Google Adwords?

Det er nok ikke så enkelt...

For det første er det utrolig mange annonsører på internett. Konkurransen er enorm og sjansen for å nå gjennom all støy blir mindre for hver annonsør. Du kan tenke deg selv når du blar gjennom feeden din på Facebook. Hvor mange annonser og sponsete innlegg trykker du faktisk på? Hvor raskt flyr pekefingeren din gjennom alt du ser på som reklame?

Du ønsker ikke å bli solgt til, du ønsker å kjøpe. Alt og alle som prøver å selge deg noe oppfattes som påtrengende og irriterende, og terskelen for å avvise er lav

For det andre er det kun et fåtall av oss som handler utelukkende på nett. Vi benytter oss gjerne av Google som en ekspeditør, men vi befinner oss uansett ofte fysisk i både klesbutikker, sportsbutikker, dagligvarebutikker, apoteker og vinmonopol, for å nevne noen. Det er faktisk mange som fremdeles ønsker å prøve buksene sine i butikk, før de tar en avgjørelse om de ønsker å kjøpe.

Tilbake til mitt innledende spørsmål

Utendørsreklame befinner seg på steder folk ferdes, og er i dag en naturlig del av bybildet. Det som kanskje er mest interessant, er at de fleste av oss ikke ser på utendørsreklame som noe eller noen som ønsker å selge oss noe, på en måte som er påtrengende og irriterende. Vi blir eksponert for utendørsreklame, men vi blir sjeldent fornærmet av det. Vi ser på det som en del av et moderne bybilde, og ikke en inntrenger som avbryter oss i å se en filmsnutt på Facebook.

Som forbrukere ønsker vi å kjøpe, ikke å bli solgt til. Dette kombinert med en digital verden gjør at produkter eller tjenester vist på utendørsmediet er meget tilgjengelige. Ser du en kampanje for en sydenreise på en digital skjerm når du venter på toget, kan du enkelt ta opp mobilen, gå inn på den respektive kampanjen og bestemme selv om du ønsker å kjøpe eller ikke. Makten ligger hos deg og du føler ikke at du har blitt solgt til på en påtrengende måte.

Dessuten så ser man at utendørsbransjen stadig digitaliseres. Digitale eksponeringer åpner for en hel del muligheter slik at reklamen kan bli mer attraktiv og spennende hos forbruker, ikke minst mer relevant. Dette vil jeg fortelle mer om i et senere innlegg.

Jeg mener absolutt at utendørsreklame er noe som tilhører i mediemiksen. Nå sier jeg ikke at man skal satse alt utelukkende på utendørsmediet, men det ser ikke ut til at vi kommer til å slutte å ferdes ute med det første. Utendørsreklame gjør seg godt for å skape oppmerksomhet og respons, uten å virke påtrengende, og det fungerer i tillegg bra med andre medier i mediemiksen.

- Fredrik